Obchody musia čeliť sťažnostiam a rozčúleným zákazníkom. Tohto už majú Slováci akurát tak dosť!

Sťažujú sa najmä seniori, ale aj rodičia s deťmi. Po tom, čo obchody zatvorili regály s nepotravinovým tovarom, majú problém deťom zabezpečiť základné potreby. „Došli nám všetky farbičky, nevieme kúpiť nožničky. Ako mám objednať dcére cez internet jeden oranžový papier?“ pýta sa matka, ktorá sa sama stará o 6-ročnú dcéru. Dobré skúsenosti nemá ani s nákupmi cez internet. Problémom je najmä kúpa oblečenia naslepo. „Jedny detské nohavice stoja v istých obchodoch aj 40 eur, kuriér cca. 5 eur a keď to takto musím vrátiť 3x, je to všetko na moje náklady,“ dodala.

Narastajúci tlak zákazníkov cítia už aj predajcovia. „Môžem potvrdiť, že obchodné reťazce evidujú množstvo podnetov od zákazníkov, či už prostredníctvom zákazníckych liniek, alebo aj priamo v obchodoch, aby si mohli kúpiť aspoň niektoré základné nepotravinárske tovary,“ povedal Martin Krajčovič, predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu, ktorá združuje obchodné reťazce Billa, dm drogerie markt, Kaufland, Lidl, Metro, Terno a Tesco.

Obmedzenie, že nemôžu predávať nepotravinový tovar, prišlo ešte pred vianočnými sviatkami, no podľa reťazcov už stratilo svoje opodstatnenie. „Obmedzenie v čase predvianočných nákupov sa možno v kontexte snahy o zníženie mobility dalo chápať, momentálne je však situácia diametrálne odlišná. Motivácia k veľkým nákupom v súčasnosti pominula. Naopak, ľudia si potrebujú dokúpiť aspoň základné tovary, ktoré sa opotrebovali, resp. pokazili a potrebujú ich súrne nahradiť. Keďže ich kúpu by aj tak realizovali spolu s nákupom potravín, zdravotné riziká sa tým nijako nezvýšia,“ dodal Krajčovič.

Dodal, že štát sa predlžovaním súčasného stavu navyše oberá o peniaze. Zákazníci totiž v tejto situácii rekordne dvíhajú tržby e-shopom, z ktorých ale mnohé platia dane v zahraničí. Podľa nedávno zverejnenej analýzy bánk v roku 2020 z každých 100 eur zaplatených Slovákmi v e-shopoch smerovalo až 57 eur e-shopom platiacim dane v zahraničí.